Διδασκαλίες & Μεταδόσεις
από τον Σεβ. CHAMTRUL RINPOCHE:
Δευτέρα 5, Τρίτη 6 και Τετάρτη 7 Μαρτίου 2012,
ώρες: 19.00-21.00 μμ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΓΙΟΓΚΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ:
H Γιόγκα του Ονείρου (Θιβετανικά "Milam" ή σανσκριτικά "svapnadarśana").
H Γιόγκα της κατάστασης του Ονείρου περιλαμβάνει μια σειρά από προχωρημένες ταντρικές σαντάνα των συνδυασμένων γενεαλογιών Μαντραγιάνα του Τζόγκτσεν (Νυίγκμαπα, Νγκάγκπα, Μαχασίντα, Καγκιού και Μπόνπο). Η Γιόγκα του Ονείρου είναι ταντρικές διαδικασίες και τεχνικές εντός των μπάρντο του ονείρου και του ύπνου και είναι προηγμένες πρακτικές της Γιόγκα Νίντρα. Όψεις της σαντάνα της Γιόγκα του Ονείρου, εντάσσονται στην σειρά ασκήσεων των "Έξι Γιόγκα του Ναρόπα".
Παραδόσεις της γιόγκα του ονείρου, μεταδόσεις και γενεαλογίες
Τη σημασία των ονείρων και της Γιόγκα του Ονείρου σε σχέση με τη βουδιστική παράδοση που προέρχεται από τον Βούδα Σακιαμούνι έχει τονίσει σχετικά ( βλ. Shugchang, et al. 2000:. σελ. 17):
"Ο Βούδας Σακιαμούνι είπε πολλές φορές στους μαθητές του να θεωρούν όλα τα φαινόμενα όπως τα όνειρα. Χρησιμοποίησε πολλά παραδείγματα, όπως η ηχώ, μια πόλη στα σύννεφα ή ένα ουράνιο τόξο για να τονίσει την απατηλή φύση του φαινομενικού κόσμου. Τα όνειρα αποτελούν απλά έναν τύπο ψευδαίσθησης. Ολόκληρο το σύμπαν προκύπτει και διαλύεται σαν οφθαλμαπάτη. Τα πάντα για μας, ακόμη και οι πιο φωτισμένες ιδιότητες, είναι επίσης ονειρικά φαινόμενα. Δεν υπάρχει τίποτα που δεν περιλαμβάνεται στο όνειρο της απατηλής ζωής. Οπότε όταν πάτε για ύπνο, απλώς περνάτε από μια κατάσταση ονείρου σε μια άλλη".
Ο Padmasambhava (8ος αιώνας) έλαβε τη μετάδοση που κωδικοποιήθηκε ως "Η Γιόγκα της Κατάστασης του Ονείρου" από τη ροή του πνεύματος της μυστηριώδους Σίντα-γιόγκι Lawapa (10ος αιώνας).
Γενεαλογία Καγκιού
Στην "Γενεαλογία των τεσσάρων επιτρόπων των Καγκιού" (Θιβετανικά: Ka-Bab-shi-Gyu-PA), η ροή της γενεαλογίας της Γιόγκα του Ονείρου χαρακτηρίζεται ως προερχόμενη από το Νταρμακάγια του Βούδα Βατζραντάρα. Το Νταρμακάγια, συνώνυμο με τον Βούδα Βατζραντάρα, είναι η πηγή όλων των εκδηλώσεων της φώτισης. Από Καριάπα, Τιλόπα (988 - 1069 μ.Χ.) της γενεαλογίας Τζογκσέν Καμ, "έλαβε τις προφορικές οδηγίες για τη γιόγκα του ονείρου σύμφωνα με τη μέθοδο της Μαχαμάγια-Τάντρα». Από τον Ναργκατζούνα, ο Τιλόπα έλαβε το ακτινοβόλο φως (σανσκριτικά: prabhasvara) και τις διδασκαλίες του Ψευδαισθησιακού Σώματος (σανσκριτικά: Maya DEHA). Το ψευδαισθησιακό Σώμα, το καθαρό φως και η σαντάνα της Γιόγκα του Ονείρου είναι αλληλένδετες. Ο Ντύσουμ Κυένπα, ο πρώτος Κάρμαπα, πραγματοποίησε το «απόλυτο σίντι» του μπόντι. Στην ηλικία των 50, ενώ ασχολούνταν με την σαντάνα της Γιόγκα του Ονείρου.
Γενεαλογία Νυίγκμα
Η γενεαλογία Νυίγκμα υποστηρίζει ότι υπάρχουν «επτά μεταδόσεις» (Θιβετανικά: “κα μπαμπ ντουν”), ή «ιερές ροές ευλογίας και ενδυνάμωσης» (Θιβετανικά: “νταμ πάι μπιν λαμπ”) που μπορεί να επαναλάβουν τη ροή του πνεύματος ενός Tantrika. Η μετάδοση είναι μια κοινωνία των ροών πνεύματος αν και στο υπόστρωμα υπάρχει η «μοναδικότητα» μιας ροής του πνεύματος ή «ενότητας». Αν και η τυχαία εμφάνιση των επτά αυτών μεθόδων ή καναλιών μετάδοσης μπορεί να συμβεί σε εγρήγορση, αν είναι σκόπιμο από πλευράς χρόνου, χώρου, περίστασης και καρμικής σχέσης, μπορούν, ομοίως, να ξεκινήσουν σε μια διαυγή κατάσταση κατά την άσκηση της γιόγκα του ονείρου. Ένας τύπος μετάδοσης με ιδιαίτερη έμφαση σε σχέση με την γιόγκα του ονείρου, το συμβολισμό και την εικονογραφία και τις καταστάσεις ύπνωσης/έκστασης είναι αυτή της «καθαρής όρασης» και η αντίληψη των σκεπτομορφών Σαμπόκακάγια και των απεικονίσεων γιντάμ.
Η παράδοση Nyingma θεωρεί τον εαυτό της ως τον καρπό των τριών ροών της μετάδοσης, μία εκ των οποίων είναι η «καθαρή όραση», η οποία περιλαμβάνει τη Γιόγκα του Ονείρου και οράματα σε έκσταση μέσα στην αιγίδα της:
-η «εξ αποστάσεως» κανονική γενεαλογία, που μεταδίδεται από μια συνεχή γραμμή ανθρώπων
-η «κλειστή» γενεαλογία των κρυφών πνευματικών θησαυρών και
-η «βαθιά» γενεαλογία του καθαρού οράματος.
Εξήγηση
Οι Shugchang, et al. (2000:. Σελ. 16), εξηγώντας το Zhitro συζητούν την πρωταρχική σημασία των διαυγών ονείρων στην πρακτική της γιόγκα του ονείρου και εντοπίζουν τις τέσσερις φάσεις της:
"Για να κάνουμε το χρόνο που ξοδεύουμε όταν ονειρευόμαστε να έχει περισσότερο νόημα, πρέπει πρώτα να αναγνωρίσουμε ότι εμείς ονειρευόμαστε. Αυτή είναι η αρχική άσκηση. Το επόμενο βήμα ονομάζεται "μετατρέποντας το όνειρο". Το τρίτο είναι γνωστό ως πολλαπλασιασμός. Η τέταρτη άσκηση είναι να ενοποιήσουμε το όνειρο με το καθαρό φως. Αναγνωρίζοντας, μετατρέποντας, πολλαπλασιάζοντας και ενοποιώντας το όνειρο με την φωτεινότητα της αληθινής φύσης- αυτά τα τέσσερα συνοψίζουν τις βασικές εφαρμογές της γιόγκα του ονείρου.
Η Θιβετανική Γιόγκα του Ονείρου περιγράφεται από τον Evans-Wentz στο βιβλίο του "Θιβετανική Γιόγκα και Μυστικές Διδασκαλίες (Λονδίνο: Oxford University Press, 1935) ως μία από τις έξι υποκατηγορίες της γιόγκα που εκπονήθηκαν από το Θιβετάνο γκουρού Μάρπα και πέρασαν στον μαθητή του Μιλαρέπα. Ο συγγραφέας περιγράφει έξι στάδια της γιόγκα του ονείρου. Στο πρώτο στάδιο, αυτός που ονειρεύεται έχει την οδηγία να γίνει διαυγής στο όνειρο. Στο δεύτερο στάδιο, αυτός που ονειρεύεται έχει εντολή να ξεπεράσει το φόβο του περιεχομένου του ονείρου ώστε να υπάρχει η επίγνωση ότι τίποτα στο όνειρο δεν μπορεί να προκαλέσει βλάβη. Για παράδειγμα, ο διαυγής ασκητής θα πρέπει να σβήσει τη φωτιά με τα χέρια του και να συνειδητοποιήσει ότι η πυρκαγιά δεν μπορεί να τον κάψει στο όνειρο. Στη συνέχεια ο ασκητής πρέπει να αναλογιστεί πώς όλα τα φαινόμενα τόσο στο όνειρο όσο και στην ξύπνια ζωή είναι παρόμοια επειδή αλλάζουν, και ότι η ζωή είναι απατηλή και στις δυο καταστάσεις, λόγω της συνεχούς αλλαγής. Τόσο τα αντικείμενα στο όνειρο όσο και τα αντικείμενα στον κόσμο στην βουδιστική κοσμοθεωρία είναι κενά και επομένως δεν έχουν ουσιαστικό χαρακτήρα. Αυτό είναι το στάδιο όπου αντιμετωπίζουμε ως "ψευδαίσθηση", και εξισώνουμε την αίσθηση των ονειρικών ψευδαισθήσεων με την καθημερινή εμπειρία στον εξωτερικό κόσμο. Στη συνέχεια, ο ασκητής πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι αυτός ή αυτή έχει τον έλεγχο του ονείρου, αλλάζοντας μεγάλα αντικείμενα σε μικρά, βαριά αντικείμενα σε ελαφριά, και πολλά αντικείμενα σε ένα αντικείμενο.
Μετά την απόκτηση του ελέγχου πάνω στα αντικείμενα και τις μεταμορφώσεις τους, στο πέμπτο στάδιο, ο ασκητής πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι το σώμα του ονείρου του (dream body) είναι επουσιώδες όπως και τα άλλα αντικείμενα στο όνειρο. Ο ασκητής πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι αυτός ή αυτή δεν είναι το σώμα του ονείρου. Ο ασκητής που έχει αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των αντικειμένων στο όνειρο θα μπορούσε, για παράδειγμα, να αλλάξει το σχήμα του σώματος του ή να κάνει το σώμα του ονείρου να εξαφανιστεί τελείως. Τέλος, στο έκτο στάδιο, οι εικόνες των θεοτήτων (Βούδες, Μποντισάτβα, ή ντακίνι) πάνω στις οποίες γίνεται οραματισμός, θα πρέπει να οραματίζονται στην κατάσταση του διαυγούς ονείρου. Οι μορφές αυτές συχνά εμφανίζονται σε κομμάτια Θιβετανικής θρησκευτικής τέχνης (τάνγκα) και χρησιμοποιούνται στον διαλογισμό. Λέγεται ότι συνδέονται ή συντονίζονται με το καθαρό φως του Κενού. Μπορούν λοιπόν να χρησιμεύσουν ως συμβολικές πόρτες σε αυτή τη μυστικιστική κατάσταση της ύπαρξης (το Κενό ή το καθαρό φως). Ο ασκητής έχει εντολή να επικεντρωθεί σε αυτές τις συμβολικές εικόνες χωρίς διάσπαση της προσοχής ή χωρίς να σκεφτεται άλλα πράγματα, έτσι ώστε η αποκαλυπτική πλευρά αυτών των συμβόλων να γίνει προφανής.
Στο Yuthok et al. (1997:. Σελ. 229) λέει ότι:
“... Αν κάνουμε σαντάνα τακτικά και πιστά θα αρχίσουμε να ονειρευόμαστε ότι την κάνουμε και στον ύπνο μας. Με τον ίδιο τρόπο, αν ασκούμαστε πάνω στο ψευδαισθησιακό σώμα θα αρχίσουμε να το ονειρευόμαστε, επίσης. Υπάρχει μια μεγάλη αντιστοιχία μεταξύ γιόγκα και ψευδαισθησιακού σώματος. Όσο περισσότερο σκεφτόμαστε το ψευδαισθησιακό σώμα, τόσο περισσότερα όνειρα θα έχουμε. Θα τα βλέπουμε όπως τα όνειρα, αντί να τα περνάμε κατά λάθος ως πραγματική ζωή. Μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα στα όνειρα που δεν είμαστε σε θέση να κάνουμε όταν είμαστε ξύπνιοι”
Yuthok et al. (1997:. Σελ. 230) λέει ότι:
“Οι άνθρωποι που έχουν ασκήσει τη γιόγκα του ονείρου έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν δασκάλους που έχασαν και να ταξιδεύψουν σε μέρη που δεν κατάφεραν ποτέ να φτάσουν στην κατάσταση της εγρήγορσης. Η κατάσαση του ονείρου είναι μια πολύ αγνή κατάσταση του μυαλού.”
Σύμφωνα με τους σύγχρονους δασκάλους Τζογκσέν Νάμκαϊ Νόρμπου, Λόπον Τένζιν Νάμντακ και Τενζίν Ουάνγκυαλ, η αντιλαμβανόμενη πραγματικότητα και ο φαινομενικός κόσμος θεωρούνται τελικά ως "εξωπραγματικοί" - μία "ψευδαίσθηση" (ανατρέξτε σε Μαχαμάγια): ένα όνειρο, μια φαντασμαγορία, μια σκεπτομορφή. Όλες οι εμφανίσεις και τα φαινόμενα είναι ένα όνειρο ή μια σκεπτομορφή, δια- και ενδο-διαθλώμενα και μεταστρεφόμενα κοσμήματα και καθρέφτες της δυνατότητας και της δυναμικότητας, "που προκύπτουν στις σχέσεις" ή "εξαρτώμενα συνεμφανίζονται". Θεωρείται από αυτές τις γενεαλογίες, και σύμφωνα με τις επιγνώσεις των σαντάνα, ότι το όνειρο της ζωής και τα τακτικά νυχτερινά όνειρα δεν είναι ανόμοια, και ότι η πεμπτουσία της φύσης τους είναι μη-δυιστική. Η μη ουσιαστική διαφορά μεταξύ της γενικής κατάστασης του ονείρου και της γενικής κατάστασης της εγρήγορσης (του ξύπνιου) είναι ότι η τελευταία είναι γενικά πιο συγκεκριμένη και συνδέεται με τις προσκολλήσεις, τα σαμσράρα και τα σκάντα- ενώ, τα συνηθισμένα μη διαυγή όνειρα είναι εφήμερα και παροδικά, και γενικά πολιτιστικά επιβάλλονται ως αβάσιμα και κενά. Στη γιόγκα του ονείρου, η ζωή μπορεί να γίνει όνειρο και το όνειρο μπορεί να γίνει η ζωή.
Επίσης, σύμφωνα με αυτή τη διδασκαλία, υπάρχει μια αντιστοιχία μεταξύ των καταστάσεων του ύπνου και του ονείρου και των εμπειριών μας όταν πεθαίνουμε. Μετά την εμπειρία της ενδιάμεσης κατάστασης του Μπάρντο, ένα άτομο βγαίνει από αυτό- μια νέα καρμική ψευδαίσθηση δημιουργείται και μια άλλη ύπαρξη αρχίζει. Τα αποθέματα της Αλάγια (αποθήκη της συνείδησης) αποτελούν την αυθόρμητη διαιώνιση και το καύσιμο της διαδικασίας της μετενσάρκωσης.
Ο πρωταρχικός στόχος και βάση της άσκησης του ονείρου είναι να συνειδητοποιήσουμε στη διάρκεια ενός ονείρου ότι ονειρευόμαστε. Μόλις η διαύγεια έχει καθιερωθεί οι εφαρμογές είναι απεριόριστες. Μπορεί κανείς να ονειρευτεί τότε με διαύγεια και να κάνει διάφορα πράγματα, όπως: να ασκείται στις σαντάνα, να λαμβάνει μυήσεις, και μεταδόσεις. να πηγαίνει σε διάφορα μέρη, επίπεδα και λόκας, να επικοινωνεί με Γιντάμ, να κάνει διάλογο με πλάσματα, αισθανόμενα όντα, και ανθρώπους, όπως γκουρού, να πετά, να αλλάζει μορφή, κλπ.
Είναι επίσης δυνατό να κάνει διάφορες ασκήσεις γιόγκα, ενώ ονειρεύεται (συνήθως τέτοιες ασκήσεις γιόγκα τις οποίες κάνει κανείς σε εγρήγορση, αν και το αποτέλεσμα, και οι καρποί της σαντάνα, σε μεγάλο βαθμό επιταχύνονται, λόγω των συμφραζομένων της μάθησης, του παιχνιδιού και της άσκησης). Με τον τρόπο αυτό ο γιόγκι μπορεί να έχει μια πολύ δυνατή εμπειρία και με αυτό έρχεται η κατανόηση της ονειρικής φύσης της καθημερινής ζωής.
Αυτό είναι πολύ σημαντικό στην μείωση των προσκολλήσεων, διότι βασίζονται σε ισχυρές πεποιθήσεις ότι οι αντιλήψεις και τα αντικείμενα της ζωής είναι πραγματικά και, κατά συνέπεια, σημαντικά. Η κατάκτηση της δεξιοτεχνίας της Γιόγκας του Ονείρου όχι μόνο βοηθάει στην πλήρη υλοποίηση της κενότητας ( σουνιάτα). Όταν κάποιος συνειδητοποιήσει και ενσαρκώσει το Δόγμα σουνιάτα του Βούδα Σακυαμούνι και του Ναργκατζούνα, μεταξύ άλλων, που παρέχονται από την Γιόγκα του ονείρου και άλλες προηγμένες σαντάνα, η πλήρης επίγνωση επίκειται και είναι στοιχειώδης.
Ο Νάμκαϊ Νόρμπου συμβουλεύει ότι η συνειδητοποίηση ότι η ζωή είναι μόνο ένα μεγάλο όνειρο μπορεί να μας βοηθήσει να απελευθερώσουμε τους εαυτούς μας επιτέλους από τα δεσμά των συναισθημάτων, των προσκολλήσεων και του εγώ και τότε θα έχουμε τη δυνατότητα τελικά να γίνουμε φωτισμένοι.
(μετάφραση από Wikipedia)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου